073 685 62 30 info@aragondental.se

Tandimplantat

Vid tandersättning av en eller flera luckor kan man få skruvar inopererade i käken.

Att tanka på innan implantatbehandling

Erfarenhet hos operatören

Alla legitimerade tandläkare i Sverige får lov att sätta tandimplantat. Lyckandefrekvensen är mycket högre hos erfarna kollegor som är rutinerade och sätter många implantat.

Implantatmärke och garanti

Lika viktigt är det att se till att du får implantat av hög kvalitet. Jag har använt Straumann under flera år och med väldigt bra resultat. Skruvarna är oftast i titan. Titan har visat sig fungera bra tillsammans med kroppens vävnader och har en unik förmåga att växa samman med käkbenet. Detta minskar risken för att implantatet stöts bort. I enstaka fall kan man operera skruvar i zirkonia.  Hos mig får du originalkomponenter samt flerårig garanti på dina tandersättningar.

Behandlingsalternativ

Det är inte alla patienter som är kandidater för implantatbehandling. Faktorer som spelar in är medicinska riskfaktorer, otillräckligt med ben, vissa käkregioner med tandluckor där gott estetiskt slutresultat önskas, med mera. Ibland kan det finnas andra behandlingsalternativ än implantat.

Behandlingstid

Du ska vara medveten om att implantatbehandling tar några månader att färdigställa. Efter att ha installerat skruvarna i benet låter vi sedan dessa växa samman i käkbenet. Läkningen tar från tre till 6 månader beroende på individuella förutsättningar. Därefter kan man sätta fast den nya kronan eller bro på implantatet.

Vanor

Statistiken visar att rökare med implantat löper en mycket större risk av att drabbas av inflammationer och benförlust kring implantaten (periimplantit) och därför riskerar man att förlora implantaten framför allt under läkningstiden.

Hygien och regelbundna kontroller

Det är viktigt att hålla rent och sköta hygienen kring implantatet. Vi ger dig instruktioner för hur du håller dina tandimplantat rena. Regelbundna kontroller ger oss möjlighet att upptäcka eventuella komplikationer i god tid. Med en god hygien och regelbundna kontroller kan implantaten nämligen vara livet ut.

Behandlingsprocesser

Undersökning

Det första steget vid en implantatbehandling är att genomföra en ordentlig undersökning. Vi går igenom din allmänhälsa, eventuella mediciner och dina förväntningar.  Vi tar vanliga röntgen och i vissa fall kan en 3D-röntgen behövas för att avgöra om det finns tillräckligt med ben för installationen av skruvarna.

Behandling

Om du bedömts vara en lämplig kandidat går vi igenom behandlingsprocessen tillsammans. Du får då en kostnadsberäkning för hela proceduren och ungefärliga behandlingstid.

Virtuell implantatplanering

I vissa fall där jag inser att det blir svårt att uppnå en perfekt placering av implantatet föredrar jag en virtuell planering.  Detta innebär att jag beställer en 3D-röntgenundersökning på dina käkar.  Min kirurgikonsult mäter sedan benmängd, kollar relation bland käkarna, bettet och övriga anatomiska förhållanden som kan påverka placeringen på ett negativt sätt. Kirurgikonsulten och jag bestämmer skruvstorlek, skruvlängd och placeringen av implantatet. Efter godkännande av mig beställs en operations-guide för att sätta implantaten enligt plan.

Operationen

En implantatoperation sker under lokalbedövning och orsakar sällan mycket smärta. Det finns möjlighet att få lugnande medel innan ingreppet om du så önskar. När bedövningen upphör upplevs oftast ömhet i munslemhinnan. Denna ömhet går över efter några dagar och brukar försvinna med receptfria smärtstillande. I vissa fall kan du få antibiotikabehandling efteråt.

Komplikationer och risker

Har du otur kan du även drabbas av en infektion om bakterier kommer in mellan implantatet och slemhinnan med implantatförlust som följd. En annan komplikation som kan ske är att implantatet inte har vuxit fast ordentligt i käkbenet och en ny operation måste göras.

Efterbehandling

Efter att du fått dina nya tänder kommer du bli kallad till regelbundna kontroller eller/och årliga undersökningar för att försäkra att implantaten sitter bra och att inga komplikationer uppstår.

Pris

Ett implantat kan kosta allt ifrån 15 000–35 000 kronor beroende på material, tandposition och högkostnadsskyddet. Vid behandling med guide är en liten extrakostnad för dig som patient men det ger större trygghet och även större möjlighet för att få implantat.

Läs mer om tandvårdsersättning på försäkringskassans hemsida.

Kosmetik

Tandblekning