073 685 62 30 info@aragondental.se

Tandblekning

Orsaker till att våra tänder blir mörkare är naturligt åldrande, konsumtion av kaffe, te, cola, vissa kryddor, rödvin och tobak.
Tandblekning utförs genom att placera blekningsgel på dina tänder med hjälp av en skena. Blekningsgelen bleker missfärgad emalj och dentin.
Jag rekommenderar hemblekning jämfört med andra blekningsmetoder.
Blekningen görs hemma och resultatet uppnås succesivt efter några dagar. Behandlingstiden varierar från fall till fall.
För rätt person, med korrekt undersökning, behandlingsplanering och teknik är blekning av missfärgade tänder en enkel metod för att uppnå förbättrad estetik. Vi behöver i första hand laga hål i tänderna, åtgärda tandköttsinflammation och andra eventuella tandsjukdomar innan du påbörjar blekning.
En tandblekning kan orsaka tillfällig känslighet i tänderna i form av ilningar och isningar som följd under och/eller efter behandlingen. Denna tillfälliga känslighet försvinner alltid inom 2 till 4 dagar.

Viktigt

Se upp för oseriösa tandblekningskampanjer. Tyvärr finns det många kliniker och skönhetsenheter som marknadsför tandblekning med låga priser. En tandblekning kan skada dina tänder eller tandkött om behandlingen utförs av okunnig personal. Gör alltid en noggrann undersökning av legitimerad personal som följer riktlinjer från Socialstyrelsen.
Inte alla patienter kan behandlas med tandblekning. Tandblekning bör ej utföras i kombination med graviditet eller amning eftersom det saknas forskning kring detta. Vi rekommenderar inte tandblekning hos personer under 18 år. Unga patienters tänder har stora nerver varför en blekning på unga människor kan ge upphov till kraftiga ilningar/ isningar.

Befintliga lagningar, fasader, kronor och broar påverkas inte av blekningsgelen Vi kan efter önskemål göra om dessa efter en blekning för att anpassas till den nya färgen.

Kosmetik

Tandblekning